Médiá nás po skončení dovolenkovej sezóny upozorňujú na prudký nárast pozitívne testovaných ľudí na Slovensku. Nadväzne na to od 18. septembra 2020 platia nové, sprísnené hygienické opatrenia pre zabránenie šírenia koronavírusu a od 1. októbra bol vyhlásený núdzový stav. Dodržiavanie všeobecných hygienických odporúčaní je stále najúčinnejšou ochranou proti covidu-19. O veľkej zodpovednosti, pracovných povinnostiach i starostiach počas dlhých mesiacov boja proti koronavírusu poskytol informácie Hlohovskému žurnálu konateľ spoločnosti CWS – boco Slovensko s.r.o Ing. Marián Svíba.
Vaša firma je zameraná najmä na hygienu sociálnych zariadení. Jej názov CWS – Clean Well Safe by sme voľne mohli preložiť ako Čisto Dobre Bezpečne. Čo všetko svojim zákazníkom ponúkate?
Pôvodne názov CWS znamenal začiatočné písmená zakladateľa spoločnosti Conrada Wolfganga Schnydera z r. 1956. My sme sa stali súčasťou tejto nadnárodnej spoločnosti, ktorá je priamo zastúpená v 15 krajinách Európy, po predaji obchodných podielov spoločnosti SAFA s.r.o. v roku 1999. Následne sa zmenil aj názov spoločnosti. Dnes sa už prezentuje náš názov ako Clean Well Safe. Ponúkame predovšetkým systémové riešenie vo forme služby, servisu. Máme dve divízie a to divíziu hygieny a divíziu textilu, tzv. textilnej starostlivosti. Divízia textilnej starostlivosti (pôvodne BOCO), ktorá sídli v Bratislave – Devínskej Novej Vsi, poskytuje službu vo forme prenájmu pracovných odevov. To znamená pravidelný zber, čistenie, opravu a dodávku pracovných odevov. Našimi zákazníkmi sú také firmy ako VW Slovensko, PSA PEUGEOT CITROËN Slovakia, Tatravagónka Poprad s tisíckami pracovníkov.
Divízia hygieny má centrálu v Hlohovci a snažíme sa zákazníkom ponúknuť komplexnú službu zabezpečenia hygieny nielen na toaletách a v umyvárňach, akoby sa na prvý pohľad zdalo, ale všade tam, kde je potrebné udržiavať určitý hygienický štandard. Ponúkame celý rad servisných línií. Napríklad servisnú líniu na umývanie rúk klasickými tekutými mydlami, antibakteriálnymi alebo dezinfekčnými penami, servisnú líniu na utieranie rúk jednorázovými textilnými alebo papierovými uterákmi, ďalej servisnú líniu zameranú na toalety – dezinfekciu WC sedátok, koše na dámske potreby, osviežovače vzduchu, servisnú líniu priemyselných utierok (bavlnené alebo papierové), na čistenie strojov a zariadení, servisnú líniu vstupných rohoží, zachytávajúcich nečistoty a servis mopov a servisnú líniu profesionálnej chémie na čistenie interiéru. Naše služby sú zamerané nielen na pravidelnú dodávku produktov, resp. ich výmenu za čisté, ale aj na kontrolu a servis našich produktov.
Skutočne široký sortiment účinných prostriedkov, bohato využívaných pri prevencii šírenia koronavírusu. Odzrkadlilo sa to na zvýšení predaja počas karantény v mesiacoch marec – máj tohto roku?
Samozrejme, hneď v marci sa prejavil zvýšený záujem o naše produkty a prakticky sme vypredali všetky dostupné zásoby produktov dezinfekcie (dávkovače aj náplne). Musím podotknúť, že našich stálych cca 5500 zákazníkov tvoria aj veľké spoločnosti, ktoré vyžadujú okamžitú reakciu po celom Slovensku, takže to nebolo jednoduché. Panika na začiatku krízy však spôsobila uzatvorenie hraníc pre nášho dodávateľa so strategicky významným sortimentom dezinfekcie a určitých chemických komponentov, takže ako globálna spoločnosť sme mali v mesiacoch apríl a máj problémy so sortimentom dezinfekcie vyrábaným v jednom zo štátov EÚ, ktorý dočasne zakázal vývoz tejto produkcie. Nahradiť výrobcu iným, z krajiny, ktorá neobmedzila vývoz, trvalo takmer dva mesiace. Veľká časť komponentov do bezdotykových dávkovačov bola vypredaná. Prišiel čas veľkej improvizácie. Tento fenomén postihol takmer všetky väčšie medzinárodné firmy, my sme neboli výnimkou. Globalizácia v tomto prípade zohrala negatívnu úlohu a presvedčili sme sa o neefektívnosti EU, ktorá nedokázala zabrániť uzatvoreniu jednotlivých členských štátov EU. V tom čase sa veľa obchodníkov snažilo využiť vzniknutú situáciu a na trhu sa objavili mnohé aj menej kvalitné produkty. Zrazu ponúkali dezinfekciu aj v mäsiarstvach alebo v papiernictvách a dávkovače ponúkali firmy obchodujúce s autosúčiastkami… Postupne sa však situácia stabilizuje a zákazníci sa opäť obracajú na odborných, stabilných dodávateľov týchto produktov a služieb. Je veľký rozdiel medzi tým, keď máte za partnera firmu, ktorá sa problematike odborne venuje a je zastúpená servisným technikom pri dodávkach tovaru a služieb alebo vidíte iba „no name“ kuriéra, ktorý Vám nedokáže poradiť ani opraviť dávkovač.
Predpokladám, že ste zareagovali na požiadavky trhu a zaradili do svojho sortimentu aj nové produkty.
Áno, samozrejme. Sortiment sme rozšírili o niektoré nové produkty, ako napr. veľkokapacitný stojanový dávkovač dezinfekčného gélu, dolievacie bezdotykové dávkovače dezinfekcie. Jednorázové rúška a nitrilové rukavice sú samozrejmosťou. Máme novinku SmartWash, bezdotykovú batériu 2 v 1, ktorá automaticky dávkuje mydlovú penu a následne vodu. Táto však bola vyvíjaná ešte pred krízou. Ako líder v poskytovaní služieb hygieny neustále vyvíjame a zlepšujeme naše produkty.
Aké opatrenia proti šíreniu koronavírusu COVID-19 ste prijali v rámci svojej firmy na ochranu svojich zákazníkov a zamestnancov?
Ochrana našich 217 pracovníkov je pre nás prvoradá. Všetci sú vybavení ochrannými rúškami, dezinfekciou a servisní technici aj ochrannými rukavicami. Ak si uvedomíme, že našich 40 servisných technikov obsluhuje zákazníkov po celom Slovensku, ide vcelku o dosť rizikové pôsobenie. Doteraz sme však nezaznamenali ani jeden prípad nakazenia koronavírusom v celej našej spoločnosti na Slovensku, čo považujem za úspech a čo, dúfam, „nezakríknem“. Možno sa tomu nevyhneme, ale snažíme sa minimalizovať riziko prenosu nákazy nielen používaním dezinfekcie ale i rozptýlením pracovníkov administratívy a čiastočným využívaním home office. Samostatnou kapitolou sú opatrenia v našej veľkokapacitnej práčovni v Devínskej Novej Vsi. Pracovníci v týchto dňoch obdržali „ vitamínové balíčky“ na posilnenie imunity v chrípkovom období. Ako súčasť nadnárodnej spoločnosti preberáme najlepšie praktiky, sprostredkované centrálou. Vzhľadom na šírenie korónového patogénu máme vypracované tzv pandemické smernice a poskytujeme našim zamestnancom cielené a pravidelné informácie, zamerané na ich vlastnú ochranu a ochranu našich zákazníkov.
Ako vnímate vy osobne toto zvláštne obdobie, v ktorom sme nútení meniť svoje pracovné a rodinné zvyky a tradície, viac či menej sa izolovať, prežívať v podstate stále skryté obavy z hrozby nákazy?
Zrazu si uvedomíte, že to, čo ste považovali za samozrejmé, ako napríklad voľný pohyb, cestovanie, stretávanie sa s rodinou, s priateľmi, návšteva kultúrnych alebo športových podujatí, samozrejmé nie je. Na druhej strane, uvedomujúc si privilégium života v blahobytnej spoločnosti bez vojny, hladomoru a podobných katastrof, je toto obdobie znesiteľné a verím, že dočasné.
Určite je treba urobiť všetko zmysluplné na obmedzenie rizika nákazy. Podotýkam zmysluplné. Sebadisciplína pri pohybe vo verejných vnútorných priestoroch, určitý odstup pri komunikácii v spoločnosti. Hlavne však dodržiavanie hygieny a posilňovanie imunity. Predovšetkým som si aj ja začal správne, dôkladne a častejšie umývať ruky. Určite nie je zmysluplné bicyklovať sa v prírode s rúškom na tvári.
Takúto situáciu sme však ešte nezažili a treba sa aj poučiť z chýb, ktoré sa stali. Mám na mysli hlavne uzatvorenie nemocníc a určité obmedzenie výkonov zdravotnej starostlivosti. Vopred sa obávam vyčíslenia mortality z dôvodu neposkytnutia potrebnej zdravotnej starostlivosti. Taktiež niektoré vládne obmedzenia, ako napríklad uzatvorenie prevádzok obchodu a služieb, zakázané športové podujatia (hlavne v exteriéri) boli prijímané v panike. Za kľúčové negatívum považujem nedostatočné testovanie a monitoring šírenia nákazy. V tomto naša vláda zlyháva. O spôsobe komunikácie ani nehovoriac. Úrady hygieny neboli posilnené ani personálne ani finančne. Ak štátny úrad hygieny prosí o dodanie hygienického materiálu formou sponzorstva, tak to je na vážne zamyslenie. Verím však, že sa dostatočne rýchlo poučíme a túto pandémiu zvládneme s čo najmenšími možnými stratami. A najmä verím, že sa čo najrýchlejšie vrátime do normálu.
Ďakujem za rozhovor a želám vám veľa zdravia.
Helena Pekarovičová
vypadlo vám označenie „PR článok“