Mesto Hlohovec patrilo medzi prvé mestá na Slovensku, ktoré zriadilo vlastnú mestskú televíziu. Prvé vysielanie Hlohovskej televízie sa uskutočnilo 21. novembra 1994 a tento rok si pripomína tridsiate výročie svojho vzniku. Hlohovský žurnál zisťoval v rozhovore s konateľom a riaditeľom televízie Ing. Petrom Chmelom, ako hlohovská televízna dáma v najlepších rokoch funguje dnes.
Pán Chmela, do funkcie riaditeľa Hlohovskej televízie ste nastúpili 1. júla 2017. Aké skúsenosti ste mali s prácou v takomto médiu?
Mám dlhoročné skúsenosti s prácou v televízii. V rokoch 2000 – 2011 som bol riaditeľom Mestskej televízie Trnava. Bol to dosť veľký projekt, dva razy do týždňa sme robili nové správy, vyrábali sme hudobné relácie, diskusné štúdiá. V roku 2011 som v Bratislave založil Západoslovenskú televíziu, ktorá bola v tom čase najväčším regionálnym médiom na Slovensku. Okrem lokálnych televízií, ktoré som viedol, som robil aj vlastnú dokumentárnu tvorbu a dokumenty, ktoré som natočil, boli odvysielané v Slovenskej televízii, v televízii Noe i v televízii LUX.
Skúseností s prácou v televízii ste mali viac ako dosť, predpokladám, že ste po nástupe do funkcie začali realizovať svoju vlastnú predstavu o jej fungovaní.
Prvá vec, ktorú som zistil po nástupe do HTV bola, že má pomerne starú techniku. Na nákup novej neboli prostriedky, tak som tri mesiace požičiaval televízii vlastnú kameru. Neskôr sa nám podarilo získať z mesta príspevok na nákup techniky, a tak sme postupne vybudovali televíziu s digitálnymi kamerami a digitálnou strižňou už vo full HD. Riešili sme aj malé priestory televízie. Jedinú veľkú miestnosť sme rozdelili umelými priečkami tak, aby sme tam dokázali strihať, mali redaktorské stolíky, malý kuchynský kútik, malú šatňu pre moderátorky a priestor pre diskusné štúdio. Diskusné štúdio sme vďaka barterovej dohode s reklamnou agentúrou vybavili žltým plátnom, na ktorom sú vyobrazené siluety dominánt Hlohovca a v podstate nám slúži dodnes.
Zmenila sa aj programová štruktúra vysielania hlohovskej televízie?
Peňazí pre televíziu bolo málo a ja som bol vedením mesta postavený pred hotovú vec. Treba robiť redukcie. Najvyššie výdavky v televízii sú vždy platového charakteru, tak som musel prepustiť dvoch ľudí. HTV malo zrazu len troch interných zamestnancov, výroba musela bežať ďalej, a tak som pracovný nápor riešil externistami, čo nám šetrilo odvodové povinnosti a prinášalo úsporu financií. Spravodajstvo sme postavili na modernom princípe. Začali sme „kľúčovať“, čiže virtuálne meniť pozadie, čo je technicky veľmi náročné. Na správy máme v HTV štyri externé hlásateľky, s ktorými treba pracovať, strážiť ich čistotu prejavu, hlasu. Toto všetko trochu to spomaľuje rýchlosť výroby, ale zároveň skvalitňuje vysielanie. Príspevok zverejňujeme hneď, ako sa natočí a zostrihá, na facebook (FB) a naši diváci ho okamžite vidia. Divák túto našu snahu oceňuje, vidíme to priamo na FB, kde nám výrazným spôsobom stúpa počet sledovateľov. Som presvedčený, že počet našich sledovateľov na FB tento rok prekročí desaťtisíc.
Program HTV tvoria dvojhodinové bloky vysielania, ktoré sa „rolujú“ celý týždeň. Na úvod sú 20-minútové správy, reklamný blok, prvý dokument, diskusná relácia a na záver druhý dokument. Reportáže robíme v rozsahu troch minút, na podanie stručnej informácie je to dostatočný čas. Výnimku robíme pri veľkých a dôležitých udalostiach alebo podujatiach. Diskusná relácia Medzi nami má vyhradený čas 40 minút. Zvyčajne do nej pozývame hostí, ktorí sa zapísali do diania v Hlohovci veľkými písmenami a diskusiu s nimi zaraďujeme do archívu HTV pre budúce generácie.
Šéfredaktorkou HTV je v súčasnosti Mgr. Lívia Doležalová, kameramanom je Karol Moravčík.
Kde nájde divák vysielanie Hlohovskej televízie? Ako je vysielanie televízie šírené?
V súčasnosti šírime HTV v Hlohovci cez káble UPC, cez Sihotnet alebo Datagram a nabehli sme aj na vlastný vysielač, ktorý vysiela z Koperníkovej ulice. Je to jedna z najvyšších ulíc v Hlohovci, takže pokrývame signálom priestor až po Trnavu. A Hlohovec sa tak propaguje aj v Trnave. Samozrejme, používateľ si vysielanie HTV musí naladiť. Ale najdôležitejšie sú sociálne siete, ani nie YouTube alebo webová stránka, ale FB. Tam dávame všetko. Dôležitým ukazovateľom úspešnosti je počet pozretí, podľa tohto údaju vieme vyhodnotiť, čo našich divákov zaujíma. Každoročne z toho robíme prehľad, ktorý pripájame do výročnej správy. V roku 2023 bol v januári najúspešnejší príspevok o otvorení zrekonštruovaného mosta – 10-tisíc pozretí, vo februári mal 11-tisíc pozretí príspevok Hlohovčania majú problém s chýbajúcimi lekármi, v marci to bola reportáž z vystúpenia majsterky sveta v hre na heligónku folkloristky Vlasty Mudríkovej – 12-tisíc pozretí, v apríli Galavečer s Ottom Weiterom – 10-tisíc, v máji Prekvapenie, aké prichystal pre Martina Hlohovčan Jozef Kamenčík – 64-tisíc, v júni Opravený morový stĺp – 12-tisíc, v júli Na Podzámskej majú novú učebňu v prírode – 162-tisíc, v auguste Sv. omša na Zámku – 43-tisíc, v septembri Čo vás čaká na jarmoku tento rok – 61-tisíc, v októbri Rozlúčka s pánom farárom Petrom Rúčkom – 70-tisíc, v novembri to bola reportáž o športe v Hlohovci – 21-tisíc pozretí, v decembri – K zimným radovánkam patrí aj korčuľovanie – 56-tisíc. Z toho prehľadu vidieť, aké pestré sú záujmy našich divákov.
Štatistika sledovanosti vysielania našej televízie je veľmi zaujímavá, skúste ju ešte doplniť štatistikou odvysielaných reportáží za rok 2023.
V roku 2023 sme vyrobili 390 reportáží (v roku 2022 to bolo 331). Počet reportáží teda stúpol, v priemere to bolo 32,5 reportáží za mesiac, za rok 2023 boli odvysielané 26 208 krát.
To množstvo aj kvalita sú obdivuhodné. Na záver nášho rozhovoru prezraďte, čo nové chystáte v tomto jubilejnom roku, na čo sa môžeme tešiť?
Prednedávnom sme zaviedli do vysielania novinku Štúdio Frašták, pre štúdio sme vytvorili nový priestor z bývalej kancelárie riaditeľa. Nie veľký, ale pomáha nám to. V roku 30. výročia HTV pripravujeme novú reláciu pre mladých. Do štúdia chceme pozývať na debatu s odborníkmi mladých Hlohovčanov, ktorí budú mať možnosť pýtať sa na aktuálne témy, s ktorými sa v súčasnosti stretávajú. Látkové či nelátkové závislosti, šikana, sexuálne zneužívanie, kriminalita atď. Na všetko to, čo ich trápi a zaujíma. Veríme, že im to pomôže.
Chcem sa poďakovať Hlohovčanom za to, že sa zaujímajú o vysielanie našej jubilujúcej televízie a tým nás podporujú. Prednedávnom sme zverejnili príspevok o dievčatku so zdravotnými problémami, ktoré veľmi pekne spieva. Príspevok mal za jeden a pol dňa po zverejnení na FB neuveriteľných 126 000 pozretí a ich počet stále stúpa, už prekročil 170 000. Ľudia majú dobré srdcia, majú sociálne cítenie, a to nás veľmi teší, to je pre nás veľká odmena.
Blahoželám Hlohovskej televízii k úspechom, dosiahnutým za uplynulých tridsať rokov a pánovi riaditeľovi Ing. Petrovi Chmelovi ďakujem za rozhovor.
Helena Pekarovičová
Fotografie: archív Hlohovskej televízie