V piatok 5. apríla 2024 sme sa v úzkom kruhu milovníkov poézie stretli na symbolickom mieste priamo v centre Hlohovca. Malému kúsku zelene v susedstve knižnice a bývalého AXA klubu dominuje nevysoký strom, ktorý dal nášmu mestu meno. Ide o hloh obyčajný a práve k jeho koreňom sme uložili („pochovali“) najnovšiu knihu „rýmanok“ Juraja Oláha. Autora poznáme ako milovníka prírody a bystroduchého komentátora všetkých pokriveností našej spoločnosti. Kniha sa venuje v podobnom duchu ako predošlé dve prírode a vzťahu k nej. Má názov Stromy, kríky, liany, moji miluvaní (2024).
Tretí zväzok legendárnej edície Hybaj do hája, ktorá vyviera z dvojjedinej podstaty spojenia prírody a poézie (v slovenskej literatúre tak často prevereného zväzku), nám ponúka na jednom mieste možnosť zoznámiť sa s nevšednou zbierkou ďalších zástupcov prírodnej ríše, ktorých nájdeme ako obyvateľov malebného miesta „kúsok od raja“, teda v chotári Bereg na Posádke pri Dvorníkoch v okrese Hlohovec. Po atlase hríbov (Rýmuvaný atlas hríbov do vačku, 2020) a herbári rastlín (Bilyny? De bilyny… Kvetyny fraštacké!, 2022) sa zahĺbime v aktuálnej knihe do čítania o stromoch, kríkoch a lianách. Ako sme si už zvykli, bude to čítanie svojské, poučné, zábavné a najmä výstižné.
Nie je ničím zvláštnym, že územie po oboch brehoch rieky Váh, ktorá je životodarnou tepnou krajiny, bolo azda odnepamäti prameňom umeleckej inšpirácie, ale i motiváciou pre zamyslenia všedného dňa. Učí nás o tom nejedna báseň, úvaha či spomienka. Keď sa touto vodnou cestou začiatkom 19. storočia plavil Alojz Medňanský, jeho pozorné oko pltníka nemalo čas na oddych, pretože malebnosť krajiny ho natoľko vábila, že nejedenkrát zakotvil na brehoch miest, ktorým nedokázal odolať. Za zákrutou rieky neďaleko Leopoldovskej pevnosti sa otvorila krajina, aby ukázala svoje krásy: „Sotva mimo dosahu pevnostných diel čnejú medzi štíhlymi topoľmi červené strechy žrebčína a majera Erdődyovcov zvaného Raj. Ak sa týmto pomenovaním označuje dokonalosť, nie sú nehodné tohto mnohoznačného mena. (…) Spája sa tu účelnosť s eleganciou, ktorej lahodné formy sa príjemne prihovárajú oku (…).“ Neodolal a zastavil sa aj tu, v Hlohovci, „lebo tu nepristáť bolo by pre cestovateľa hriechom a toho sa môže dopustiť len bezcitný pltník, ktorému nadovšetko záleží len na pálenke a na tom, aby čo najrýchlejšie dosiahol cieľ cesty.“ Medňanský nás upozorňuje na to, že citlivosť je správnou mierou vnímania okolia, aby mal človek dosť času na to, zbratať sa s prírodnými krásami. Túto premisu potvrdzuje o pár rokov neskôr (1857) opisujúc rovnaké miesto, teda Hlohovec a jeho okolie, nemecký romantický spisovateľ Ludwig Storch. Ten navštívil svojho syna, žijúceho v tom čase v Leopoldove a pri pohľade na krásu prírodného prostredia nemeškal a poslal do viedenskej redakcie Slovenských novín nadšený list, kde sa píše: „Mně naproti, na jednom vrchu levého pobřeží Váhu, leží skvělý hrad velmožský (rozuměj Hlohovec, čili Frašták), se znamenitou anglickou zahradou a dalekým výhledem… Údolí pak Váhu jest velmi romantické a převyšuje svými malebnými krásami podobné švýcarské doliny atd.“
Ak by sme cestovali naozaj iba kúsok dolu po prúde rieky týmto údolím, tak narazíme na spomínaný raj na Beregu a jeho prírodné hodnoty, o ktorých s takým pochopením i zanietením píše Juraj Oláh. Výsledkom jeho tvorivého literárneho procesu sú básne alebo, lepšie povedané, „rýmanky“, ako ich nazýva sám autor. Možno ich považovať za endemické (s ohľadom na miesto, kde vznikajú) označenie pre rýmované veršované útvary nenárokujúce si honor slovníkového označenia poézia, keďže ide o výtvory dotované okamžitou pohotovosťou ich autora, vznikajúce pod vplyvom aktuálne pozorovanej udalosti s presne udierajúcou pointou i kritickým vyznením. Ide o výstižné postrehy a obratné sémantické hry, ktoré nám vyčarujú úsmev na tvári, no súbežne podporia demaskovaný obraz o nás samých. Sú to akoby svetskejšie sestry vznešeného rýmu, teda „rýmanky“ – básne, ktoré nepoznajú svetlá veľkých javísk, obchádzajú pohodlie knižníc, preliezli, presnorili a vykutrali najzapadnutejšie kúty, aby sa objavili s nošou každodenných hriechov pozametaných pod koberec a tie teraz bez ostychu vynášajú a pripomínajú ako nechcenú vec, na ktorú spoločnosť dávno zabudla a zavrhla ju. Tieto zapadnuté ľudské ľahostajnosti začnú zrazu prekážať, zavadzať, tlačiť a znepokojovať a správne provokačne otravujú dovtedy, kým sa im nerozhodneme čeliť a vyrovnať sa s nimi. A práve preto sú „rýmanky“ plné myšlienok o nás samých, odhaľujú, ba čo viac, svojou adresnosťou sa pýtajú, ako to v skutočnosti je so mnou samým v spoločenstve medzi ľuďmi a prírodou. Tieto básne odhaľujú naše osobné gargantuovské nedbalosti, lenivosti, zákernosti i hlúposti. Ukazujú nám, ako my sami zlyhávame pri kontakte s prírodou a jej hodnotami a ako o nej vieme čím ďalej tým menej.
Edícia Hybaj do hája v malom formáte a v pomerne útlej vydavateľskej úprave ukazuje predovšetkým prírodný raj Beregu s jeho pestrou zmesou biodiverzity, no pridáva niečo naviac, a vôbec pri tom nevadí, že vedecké prírodopisné lexikóny sú stokrát objemnejšie. Nás kniha priťahuje inými lákadlami. Triedi, katalogizuje a básnickým jazykom opisuje skutočné rastliny s ich čarovným životom, čiže príbehmi unikajúcimi vedeckým disciplínam, no zároveň sú otvorené ľudskej fantázií a imaginácii. Čarovnosť sídli v ich sile ako lieku či naopak možného nebezpečenstva, evidujeme ju v nepísaných receptoch a návodoch na použitie od našich predkov, ktoré v nás žijú ako DNA prenášaná ústnym podaním, či sa skrýva v mytologickom životopise rastlín vyvierajúcom z hlbín ľudskej fantastiky i nevedomia.
Treba povedať, že aktéri Jurajových herbárov, atlasov, súpisov a zoznamov vôbec nie sú iba objekty hodné pre potechu našich očí, teda nemajú iba estetickú hodnotu v zmysle malebnosti, ale autor svojimi „rýmankami“ dôsledne upozorňuje na ich životatvorný osoh ako stabilných a prirodzených členov prírodného spoločenstva so svojou rozmanitosťou a často nám ešte stále neznámou a skrytou biologickou hodnotou. Teda inými slovami, jeho posolstvo volá po uchovaní ekotopického priestoru, kde nielen malebné pohľady na prírodnú krajinu, ale hlavne jej podstata ukrytá vo vitalite a divokosti sú súčasťou prírodnej prirodzenosti v harmonickom zväzku s človekom. Avšak táto krehká rovnováha býva, práve človekom, často narušovaná.
Autor, od útleho detstva zrastený s bereckým chotárom, vypovedá o svojom vzťahu s prírodou nielen vlastnými jadrnými veršami, ale najmä svojím životom. Neúnavne celé roky likviduje čierne skládky, z odpadu vyloveného z Váhu či vyzbieraného z jeho brehov vyrába edukačné objekty, stará sa o studničku, jeho manželka Ľubka vytvára z lokálnych prírodnín ľúbezné umelecké dielka, určené pre návštevníkov múzea „Pot dalej“. Nadviazal s mnohými miestami či konkrétnymi stromami osobné neviditeľné puto. A preto nemôže nereagovať na to, keď necitlivosť druhých ničí jeho životný priestor, s ktorým je bytostne spojený. Obeťou takéhoto bezohľadného činu sa stala aj vyše 60-ročná osika, Jurajom nazývaná ako Mosika (Moja Osika), ktorú našiel cez uplynulé vianočné sviatky spílenú. Ďalším negatívnym faktorom je mnohými podceňovaný vplyv klimatickej krízy, ktorá neobišla ani Bereg a spôsobila, že nebotyčný solitér Topol–Obor vyschol. Keďže jeho suché vetvy by mohli ohrozovať bezpečnosť návštevníkov Botanickej záh(r)ady, musel ju Juraj po piatich rokoch jej existencie zrušiť. Za ten čas do nej vstúpilo viac ako 2.000 zvedavcov, ktorí si mohli prečítať vyše 200 žltých edukačných tabuliek s „rýmankami“ a mnohými ďalšími duchaplnými textami. Juraj nás učí nielen láske k prírode, ale svojou tvrdohlavou vytrvalosťou aj viere v ľudské dobro, aj keď sa nám nateraz môže zdať, že nad človekom zlomil palicu…