V Hlohovci má sviatok grafika, ilustrácia a ex libris

0
686

V piatok 3. októbra 2025 po vyhlásení jubilejného 20. ročníka medzinárodnej výtvarnej súťaže pre deti od 6 do 15 rokov Ex libris Hlohovec na tému Môj najlepší kamarát sa ocenení, vzácni hostia i ďalší účastníci podujatia presunuli do výstavnej siene Vlastivedného múzea, kde okrem výstavy súťažných prác boli otvorené aj ďalšie dve sprievodné výstavy. Ich autormi sú výtvarníčka a ilustrátorka Han Donau a výtvarník a grafik Matúš Jurčík. Obaja sa stali aj novými porotcami samotnej súťaže Ex libris Hlohovec a aj týmto spôsobom sme chceli divákom predstaviť ich tvorbu a talent.

Han Donau
(*1990) je umelecké meno Hany Križanovej. Autorka študovala na viedenskej univerzite die Angewandte. Rozpráva ilustráciami a kreslí príbehy. Venuje sa knižnej, produktovej, editoriálovej a voľnej ilustrácii v digitálnom prevedení. Rada experimentuje so symbolmi, metaforami a abstrakciou, hľadá krásno v smutných veciach a verí v poéziu. V roku 2023 odborne a kurátorsky zastrešovala prípravy a priebeh podujatia Bienále ilustrácií Bratislava. Sama bola účastníčkou festivalov, výstav v Taliansku, Španielsku, Rakúsku, Nemecku, Poľsku, Česku aj na Slovensku. Od roku 2025 sa stala jednou z porotkýň medzinárodnej výtvarnej súťaže v tvorbe knižnej značky pre deti Ex libris Hlohovec a aj z tohto dôvodu súbežne s výstavou ohodnotených práce bude prezentovať svoju tvorbu Hlohovčanom výstavou s názvom ZÁHRADA. Medzi jej najvýznamnejšie spolupráce patria berlínske noviny Tagesspiegel, Magnus magazín, projekt Čierne diery, časopis Slniečko, festival Konvergencie, Spoločnosť Mariána Vargu a vydavateľstvá Artforum, Monokel, Slovart, Literárna bašta a Albatros.

Han Donau je freelance ilustrátorkou, autorkou a grafickou dizajnérkou. V roku 2017 sa stala členkou zakladajúcej a vedúcej experimentálny umeleckých priestor Die labile Botschaft vo Viedni. Od roku 2018 je členkou Slovenskej asociácie ilustrátorov, pôsobila vo viedenskom kníhkupectve BOOX, neskôr pracovala ako kurátorka sekcie cudzojazyčných kníh v kníhkupectve Artforum v Bratislave. V rokoch 2023 – 2024 pracovala ako vedúca oddelenia ilustrácie v medzinárodnom dome umenia pre deti BIBIANA.


Jej debutovou autorskou publikáciou je picturebook Jazero (2023), za ktorú získala ocenenia: White Ravens List 2024, Bologna Ragazzi Award Amazing Bookshelf 2024, Najkrajšie knihy Slovenska 2023, Kniha roka 2023, Martinus. Na jeseň 2025 jej vo vydavateľstve Artforum vyjde druhá autorská kniha s názvom Srdce nie je párový orgán.

Kurátorom jej aktuálnej hlohovskej výtavy je pracovník Vlastivedného múzea v Hlohovci Marián Kamenčík. Han Donau patrí k výrazným postavám súčasnej slovenskej ilustrácie a vizuálnej kultúry. Jej tvorba osciluje na hranici medzi intimitou osobnej výpovede a univerzálnymi obrazmi, ktoré v sebe nesú melanchóliu, citlivosť i poetickú hĺbku.

V ilustráciách Han Donau sa stretáva digitálna precíznosť s jemnosťou tradičných techník. Často pracuje s technikou risografie, ktorá jej umožňuje vrstviť farby a tvary do snových kompozícií, no jej rukopis zostáva rozpoznateľný aj v digitálnych ilustráciách určených pre knihy, časopisy či voľné grafické práce. Typická je schopnosť redukcie – čím menej prvkov, tým intenzívnejší účinok. Jej obrazy akoby nechávali priestor tichu, ktoré divák môže zaplniť vlastnou skúsenosťou.

Kľúčovým znakom autorkinej práce je vzťah medzi obrazom a textom. V autorských knihách, ako je Jazero, sa minimalizmus slova premieňa na vizuálnu metaforu, ktorá pozýva k pomalému čítaniu a k vnímavosti. Zobrazený svet balansuje medzi realitou a snom, medzi konkrétnym miestom a abstraktnou krajinou emócií.

Okrem toho, že autorkina tvorba je z veľkej časti orientovaná na detského diváka v jej aktuálnej výstave ju spája s deťmi aj jeden z vystavovaných žánrov – ide práve o ex libris.

Tvorba Han Donau je ukotvená v hľadaní krásy, ale i v smútku a stratách. Jej ilustrácie nepôsobia ako doplnok k príbehu, ale ako samostatný hlas, ktorý rozpráva svojou vlastnou obrazovou rečou. Divák sa ocitá vo vizuálnom priestore, kde sa poézia stáva prostredím a každá farba či línia nesie význam. Sú to tie najpôsobivejšie kvety jej umeleckej ZÁHRADY, na prechádzku ktorou vás pozývame.

Autorom druhej sprievodnej výstavy je mladý umelec
Matúš Jurčík (*1998). Vyštudoval ŠUP v Hlohovci v odbore propagačná grafika. V štúdiách pokračoval na Univerzite Konštantína Filozofa v Nitre na Katedre výtvarnej tvorby a výchovy v odbore Učiteľstvo výtvarného umenia v kombinácii s estetickou výchovou (ÚLUK – Ústav literárno-umeleckej komunikácie). Od roku 2023 pôsobí ako pedagóg na ŠUP v Hlohovci, kde vyučuje odborné umelecké predmety. Venuje sa výtvarnému umeniu.

Realizoval niekoľko kolektívnych i individuálnych výstav v Hlohovci, Nitre a Piešťanoch. Najčastejšie pracuje s grafikou, maľbou a fotografiou. Tvorí v ateliéri 2sto10, ktorý je otvorený v ČIL:zóne aj pre záujemcov o rôzne grafické techniky. Jeho otvorený prístup ku grafike charakterizuje experiment, ktorý mu umožňuje objavovať nové prieniky medzi technikami. Inšpiráciu čerpá najmä zo sveta architektúry a stavebných prvkov. Fascinujú ho industriálne motívy, opotrebované povrchy, procesy rozkladu a vrstvenia, ktoré pretavuje do výtvarného jazyka plného kontrastov. V dielach dominuje záujem o fyzickú prítomnosť štruktúry, povrchu a ich vizuálny potenciál či práca s netradičným materiálom.

Na vernisáži zazneli aj tieto slová kurátora výstavy s názvom VÝ/STAV/B/A Ľubomíra Zabadala: „Každá stavba začína meraním – rozčlenením priestoru, určením rozmerov, navrhnutím účelu jednotlivých častí. Podobne aj inštalácia výstavy začína meraním, skúmaním charakteru výstavného priestoru, hľadaním najvhodnejšieho umiestnenia jednotlivých komponentov – výtvarných diel. Obidvom však predchádza vnútorná predstava tvorcu o tom, ako bude dielo vyzerať. Často je táto predstava veľmi hmlistá. Skôr ide o akési nutkanie ísť týmto, a nie iným smerom. Predstava sa vynára postupne v procese tvorby. Predstavy Matúša Jurčíka sa vynárajú ako veľké plochy štruktúr, textúr, drobných tvarov, farieb, ktoré zrazu zastanú na hranici medzi plochou a priestorom.




Na vernisáži zazneli aj tieto slová kurátora výstavy s názvom VÝ/STAV/B/A Ľubomíra Zabadala: „Každá stavba začína meraním – rozčlenením priestoru, určením rozmerov, navrhnutím účelu jednotlivých častí. Podobne aj inštalácia výstavy začína meraním, skúmaním charakteru výstavného priestoru, hľadaním najvhodnejšieho umiestnenia jednotlivých komponentov – výtvarných diel. Obidvom však predchádza vnútorná predstava tvorcu o tom, ako bude dielo vyzerať. Často je táto predstava veľmi hmlistá. Skôr ide o akési nutkanie ísť týmto, a nie iným smerom.

Predstava sa vynára postupne v procese tvorby. Predstavy Matúša Jurčíka sa vynárajú ako veľké plochy štruktúr, textúr, drobných tvarov, farieb, ktoré zrazu zastanú na hranici medzi plochou a priestorom. Každé médium, ktoré Matúš Jurčík skúma, či už je to maľba, grafika alebo fotografia, sa pohybuje na hranici dvojrozmerného a trojrozmerného priestoru. Trojrozmerné fyzické materiály sa stávajú plochou, plocha expanduje do priestoru, jedinečné gesto je odcudzované jeho reprodukciou, reprodukcia sa stáva hmatateľnou pomocou použitia výrazného materiálu. Všetky tieto umelecké experimenty spája slovo stavba v prenesenom i doslovnom zmysle.
Matúš Jurčík vo svojej tvorbe tvorivo spája osobnú skúsenosť ťažko pracujúceho stavebného robotníka a mimoriadne citlivého, vysokoškolsky vzdelaného výtvarníka a pedagóga v oblasti výtvarného umenia a estetiky. Toto neustále prelínanie týchto zdanlivo vzdialených skúseností tvorí základ jeho inšpirácie.


Preto na tejto výstave nachádzame grafické interpretácie stavebných materiálov ako lepenka, izolačné fólie či drevo v podobe veľkoplošných viacfarebných linorytov. Ďalšie plošné linoryty expandujú do priestoru v kombinácii s autentickými stavebnými materiálmi.

Nachádzame i figurálne motívy, gélové tlače industriálnych fragmentov, apropriovanú typografiu. Matúš Jurčík experimentuje i s prenosom fotografií na drevo, betón, no hlavne skúma samotný proces vzniku diela. Odhaľuje jeho skryté vrstvy, odvrátené strany, nedokončené fázy. Otvára grafické okná, za ktorými sa črtajú nové horizonty. Niekedy hrozí, že sa ako tvorca stratí v záplave podnetov, asociácií a tvorivých myšlienok, ale toto nebezpečenstvo vždy hrozilo v histórii umenia mimoriadne citlivým, talentovaným, výtvarne úprimným umelcom. Verím, že takýmto umelcom Matúš už je. Prijmite preto pozvanie na prehliadku grafík, grafických objektov, tlačí z gélovej matrice a experimentálnych malieb Matúša Jurčíka a prajem silný umelecký zážitok.“

Všetky tri výstavy, teda Ex libris Hlohovec na tému Môj najlepší kamarát, výstavy ZÁHRADA Han Donau a VÝ/STAV/B/A Matúša Jurčík môžete vo výstavnej sieni Vlastivedného múzea v Hlohovci na Rázusovej ulici 6 pozrieť do 8. novembra 2025. Tešíme sa na Vašu návštevu a prajeme príjemný umelecký zážitok.

Marián Kamenčík

Foto: Erik Knotek ml.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here